De 200 projecten van De Warmste Week worden in 2022 werkelijkheid

Het is een vaste traditie voor je in de cava vliegt en je kroketten naar binnen speelt: De Warmste Week Slotshow! Zonet sloot Siska Schoeters De Warmste Week 2021 af en maakte ze bekend dat Vlaanderen de afgelopen week met acties, vlammetjes en het scannen van de vlam 3.203.455 euro inzamelde. Met dat bedrag kunnen de 200 projecten van De Warmste Week in 2022 hun project realiseren rond het thema: ‘Kunnen zijn wie je bent’.

“De Warmste Week koos dit jaar voor een nieuwe koers, met één thema en met een fonds bij de Koning Boudewijnstichting dat relevante projecten rond dit thema een duw in de rug geeft. Vandaag mogen we trots zijn op die aanpak. Want De Warmste Week stimuleerde dat debat én haalde te weinig gehoorde stemmen voor de microfoon."
- Frederik Delaplace, CEO VRT

Het was een hartverwarmende week met heel wat coronaveilige acties, dansmomenten en getuigenissen die niemand onberoerd lieten. Studio Brussel en MNM smolten samen tot DWW Radio en lanceerden ‘De Grootste Verzoekweek ooit’, waarbij je nummers kon aanvragen waarop je helemaal jezelf kan zijn. Met ‘This is me’ uit de film The Greatest Showman, werd DWW Radio op 18 december afgetrapt: de boodschap was meteen duidelijk.

Eén van die getuigenissen die raakten, was die van William Boeva. “Hoeveel mensen ken jij met een beperking die geen familie zijn?” met deze krachtige vraag kwam William Boeva vertellen over inclusie bij DWW Radio.

“Inclusie is een trein. Mensen met een beperking zitten daar niet op.”
- William Boeva, comedian

Ook Andreas, de broer van de vermoorde Julie Van Espen, vroeg Birds van Imagine Dragons aan als herinnering aan zijn zus. Pioen VZW is een van de 200 projecten van De Warmste Week. In de nasleep van de dood van Julie geeft Pioen VZW weerbaarheidscursussen aan iedereen die zich onveilig voelt op straat.

“De Warmste Week heeft dit jaar een steen in de rivier verlegd. Door goed te luisteren naar jongeren en daarna aan de slag te gaan met wat wij in onze samenleving het belangrijkste vinden: Kunnen zijn wie je bent, hoe je er ook uitziet, wie je ook graag ziet, hoe je je ook voelt in je hoofd, waar je ook vandaan komt.”
- Gloria Monserez, #DWW21 ambassadeur

Gloria Monserez, Kawtar Ehlalouch en Stéphan Tanganagba mobiliseerden, samen met de andere achttien jongerenambassadeurs, heel Vlaanderen om het heft in handen te nemen en in beweging te komen rond ‘Kunnen zijn wie je bent’. Een geslaagde missie nu alle projecten van De Warmste Week gerealiseerd kunnen worden.

De Warmste Week werd waargemaakt met de warme steun van KBC. “Bedankt aan onze klanten die via KBC-mobile een gulle gift hebben gestort. We wensen de 200 projecten van De Warmste Week  heel veel succes. Want 'Kunnen zijn wie je bent' geeft je vertrouwen om jouw dromen waar te maken en dát is de missie van KBC als bank en verzekeraar”, aldus CEO David Moucheron.

Maar vooral dikke merci aan jullie! Dankzij jou was De Warmste Week écht warm.

Bedankt voor jullie eerlijke verhalen, je zotte platen, en om massaal mee te dansen.

Bedankt voor je acties en sms'jes, om de vlam te scannen en pin te dragen. 

Bedankt om de 200 warme projecten mogelijk te maken die ervoor zorgen dat mensen echt zichzelf kunnen zijn. 


Want dat verdient écht iedereen.